Guidade visningar

goddagsten

De guidade turerna startar vid Goddag-stenen

Vill du veta mer om Margareta Huitfeldt och säteriets historia? Under sommaren erbjuder vi guidningar för allmänheten. Tjörns kommun och Bohuslänsguiderna ansvarar för guiderna. Du kan också hyra en digitalguide och gå runt i din egen takt.

Guidningar

Söndagar kl. 14-14.45 mellan den 11 juni och 13 augusti

Guidningar på Sundsby Säteri varar ca 45 min. Samling vid ”God dag-stenen” intill Östra flygeln (vid sidan om ”Hagen”) 10 min innan start.

Här får man uppleva den fina säterimiljön bland 1700-talshusen i parken. Sundsby säteri har en mycket spännande historia som sträcker sig ända tillbaka till medeltiden. Margareta Huitfeldt, som levde på 1600-talet, är den person som främst förknippas med Sundsby. Efter Margareta Huitfeldts död donerades alla hennes fastigheter och jordegendomar till en stiftelse Kungliga och Hvitfeldstska stipendieinrättningen – numera Kungliga och Hvitfeldtska stifelsen.

Pris för guidningar

Vuxna: 80 kr
Barn (under 18 år): Gratis.

Grupper

Grupper kan boka guidade turer på Sundsby året om. Kontakta säteriets expedition för bokning, sundsby@tjorn.se

Filmen nedan visar när en skolklass får en guidad tur på Sundsby Säteri