Frigångarna

Vad är Frigångarna?

Frigångarna vänder sig i första hand till seniorer som har, eller har för avsikt, att skaffa hund.

Syftet med verksamheten är att verka för gemenskap och friskvård för seniorer tillsammans med sina hundar. Verksamheten ska värna om människor, djur och miljö.

Vi träffas på Sundsby på tisdagar kl. 09.30 – 12.00, förutom 1:a tisdagen varje månad, då har vi långvandring. Vi vandrar då i Stenungsund, på Tjörn eller på Orust.

När vi är på Sundsby, brukar vi samlas kl. 10.00 på Magasinets vind för att fika och umgås en stund (några brukar starta ca 09.30 med att ta en kort promenad i parken innan vi fikar). Därefter promenerar vi tillsammans med våra hundar i Sundsbys vackra omgivningar. Magasinet ligger vid parkeringen och är första byggnaden på vänster sida (vår ingång finns mitt på långsidan, vid skylt ”Frigångarna”).

Den första tisdagen i varje månad vandrar vi på annan plats än på Sundsby, företrädesvis på Orust, Tjörn eller Stenungsund. Mötesplats och tid för vandringar och studiebesök meddelas här på hemsidan, via mejl och på vår Facebooksida.

Såväl under våren som under hösten anordnas föreläsningar med olika teman kopplat till vår verksamhet. Vi anordnar även, efter önskemål, kurser och utbildningar anpassade för Frigångarna.

För dig som är intresserad av att delta i Frigångarnas träffar: Innan du kommer första gången, bör du ha besökt Sundsby tillsammans med din hund och träffat vår inskolnings-ledare för en promenad. Detsamma gäller om du tidigare varit med på våra träffar och inte varit med på ett tag. Vi har utvalda Frigångare som tar hand om våra nykomlingar och skolar in hundarna i flocken. Kontakta, Anita Lindström (ansvarig för verksamheten), för att få reda på mer.

Frigångarnas kontaktpersoner:

Verksamhetsansvarig kontaktperson för Frigångarna: Anita Lindström, telefon/SMS 070-623 63 53, e-post, anitalindstrom47@gmail.com

Kontaktperson, Frigångarnas kurser, samt minneslunden: Margaretha Danielsson, telefon/SMS 070-719 86 04, e-post, margaretha.danielsson46@gmail.com

Frigångarnas hundpsykolog och beteendevetare: Pia Myrseth, telefon/SMS 0735-31 03 04, e-post, pia@hundenshus.se

Aktiva Frigångare, Facebook

Frigångarnas sponsorer:

Frigångarna samarbetar med Medborgarskolan

I maj 2021 fick vi vara med på en filminspelning i regi av vår samarbetspartner Medborgarskolan. De ville visa goda exempel på hur man hanterat pandemin. Det blev även en intressant artikel, se länkar nedan.

Artikeln: https://www.medborgarskolan.se/…/hundgladje-pa-sundsby…/

Filmen :https://m.youtube.com/watch?v=qbsnu83–9E

Länk till våra bilder: Bildgalleri Frigångarna

Månadens bild

Länk till: Frigångarnas historia och bakgrund

Frigångarnas Trivselregler: https://media2.sundsbyvanforening.se/2024/01/Trivselregler_ver220815.docx

Länk, Hundregistret – registrera och ändra uppgifter om dig och din hund

Länk till Bortsprungen hund, åtgärder (SKK)

Länk till Vandrings-PM

Länk till Veterinärbesök

Länk till Gulahund.se

gulhund

Frigångarnas vårprogram 2024

Den 30 januari startar vi för säsongen och vi hoppas att vi kan erbjuda både härliga promenader på Sundsby och i vårt närområde. Dessutom har vi för avsikt att ha flera intressanta föreläsningar och kanske någon kurs.

Preliminärt program för Frigångarnas närnaturguidnings-promenader 2024

Frigångarnas vårprogram 2024 pågår från sista tisdagen i januari till tisdagen den 28 maj.

Start kl. 10.00 om inget annat anges.

30/1 – Säsongsstart. Hälsopromenad på Sundsby.

6/2 – Vandring på Stenungsunds Golfklubbs marker i Spekeröd. Vandringsledare är Ewa Fors.

13/2Föreläsning av Linda Plannthin från Hand om Hund i Väst. Linda är certifierad hundmassör med intresse för friskvård. Därefter, gemensam hälsopromenad på Sundsby.

20/2Hälsopromenad på Sundsby.

27/2 Hälsopromenad på Sundsby.

5/3 Vandring på Tjörn, ev. Halsbäck.

12/3 – Föreläsning om läcksökning med hund (på dricksvatten och fjärrvärme) av Susanne Kihl. Därefter, hälsopromenad på Sundsby.

19/3Hälsopromenad på Sundsby.

26/3 Hälsopromenad på Sundsby.

2/4Vandring på Orust, ev. Härmanö.

9/4 – Hälsopromenad på Sundsby.

16/4  – Hälsopromenad på Sundsby.

23/4Hälsopromenad på Sundsby.

30/4Hälsopromenad på Sundsby.

7/5Vandring i Stenungsund.

14/5Hälsopromenad på Sundsby.

21/5Hälsopromenad på Sundsby.

28/5  – Säsongsavslutning.

Hundägarens motiv att ha hund :

Skriver några rader om hundägarens motiv att ha hund. Det är i första hand frågan om en allsidig aktivitet, psykisk—naturkontakt, social—träffa människor och fysisk—att få motion.

• Hälsofaktor: hundens positiva inflytande på familj och barn, på hälsa och sammanhållning.
  • Känslofaktor: hunden ger värme och kärlek.
  • Socialt stöd: hunden viktig som sällskap, någon att pyssla om.
  • Skydd och trygghet: hunden upplevs ge skydd och trygghet.
  • Naturkontakt: hunden är en brygga till naturen.

Hunden kan i stor utsträckning tillfredsställa de behov som är aktuella hos äldre. Hälsoeffekterna ökar om man är aktiv tillsammans med hunden och om man har en positiv inställning till hunden och den nytta den gör.

Hunden får sin största betydelse i krissituationer och när livssituationen förändras, t.ex. att bli pensionär eller ensamstående.

Ulf Gustavson

Några av föredragshållarna och företag där vi varit på studiebesök genom åren
Aktiv Hund www.aktivhund.nu
Agria Djurförsäkringar  www.agria.se