Detta händer på Sundsby under 2017

Skrivarcirkel

28 februari kl. 18-20.15
Drömmer du om att skriva? Vill du berätta ditt liv för dina barn och barnbarn, bearbeta och minnas eller vill du skriva nytt, fantisera och skapa spänning?
I den inspirerande miljön i och kring den vackra trädgårdsmästarbostaden på Sundsby säteri har du under våren möjlighet att prova på.
Med hjälp av varierande skrivövningar, utan krav på prestation och rättskrivning får fantasin och dina minnen möjlighet att blomma ut.
Kursplan: Vi träffas sex gånger varannan tisdag och får hjälp att utvecklas och uttrycka oss i skrivandet.
Ledaren kommer att ta med material om det behövs. Papper och pennor finns och du kan köpa fika till självkostnadspris.
Anmälan: sker via Studieförbundet Vuxenskolan Väst, www.sv.se, sök på Sundsby. Tel: 010-3300900.

Arrangör: Tjörns kommun och Studieförbundet Vuxenskolan Väst

17-mafirande på Sundsby säteri

17 maj kl. 16-18
När Sundsby nämns första gången i de historiska materialet år 1388 var Bohuslän norskt. Även Margareta Huitfeldt, Sundsbys huvudperson under 1600-talet, var född i Norge. Därför hissar vi den norska flaggan under 17 maj och firar med sång, musik och aktiviteter för alla åldrar.
Ett mer detaljerat program kommer under våren.

16.00 från lilla scenen
Norska flaggan hissas. Axel Falk och Lotta Rössövik hälsar alla välkomna. Inledningstal med Gun Alexandersson Malm. 17 maj-tal med Iver Huitfeldt och vi sjunger sedan tillsammans nationalsången

16.30 Norska visor
Musikunderhållning med Axel Falk och Lotta Rossövik

16.50 Trolla och Tralla med Clownen Mattis
En interaktiv föreställning där barnens medverkan står i centrum.

17.30 Guidad tur
En dramatiserad guidning

18.05 Dansuppvisning
Med barn ifrån Delta och Kulturskolan i samarbete med lilla Edet uppträder med blåsinstrument. Axel och Lotta avrundar dagen

Annat som händer under dagen:
Pyssel, Ansiktsmålning, Ponny- åsneridning – klappa fåren och fiskedamm

Välkommen!

Arrangör: Tjörns kommun

Så talade och skrev vi på Margareta Hvitfeldts tid (1600-talet)

27 maj kl. 16-18 i Valla församlingshem
Föredrag av docent Erik Magnusson Petzell från Institutet för språk och fornminnen

Fri entré

Arrangör: Sundsby Vänförening och Vuxenskolan i samarbete med Tjörns Släktforskare och Tjörns Hembygdsförening.

Iverdagen Familjedag och marknad

3 juni kl. 11-16
Dagen kommer att fyllas med olika spännande aktiviteter på och runtomkring Sundsby. Till exempel tipspromenad längst Iverleden, skattjakt, poängpromenad, plantering för barnen i Barnens trädgårds i köksträdgården, prova på träsnide, discgolf, golf, boule, fågelskådning, naturfrågesport, slackline, klappa snälla hundar, ponnyridning.

Parkera gärna vid Häggvalls grusplan, då parkeringsplatserna vid Sundsby fort tar slut. Fria bussar kommer att avgå till och från Sundsby mellan 11-16.

Välkommen!

Arrangör: Sundsby Gårdscafé- och restaurang, Sundsby Handelsbod, Sundsby vänförening, Silverwijk och Tjörns kommun

Guidade visningar av Sundsby Säteri

Söndagar kl. 14-14.45 mellan den 11 juni och 13 augusti

Guidningar på Sundsby Säteri varar ca 45 min. Samling vid ”God dag-stenen” intill Östra flygeln (vid sidan om ”Hagen”) 10 min innan start.

Pris 80:- per person
Barn under 18 år gratis

Ingen förhandsbokning behövs för de allmänna guidningarna. Kontant betalning till guiden

Mjörn runt med kajak

1 juli
Kajaktur runt Mjörn.

Arrangör: Sundsby Vänförening och Myggenäs Fritidsklubb

Konsert i jazzanda

Juli

Margaretadagen, barockfestival och Margaretaspel

20 juli kl. 13-18.45

Start kl 13 med invigningskonsert på Valla kyrka

Start Sundsby kl. 14.30 med invigningstal följt av salut framförd av karolinerna.

I parken kommer du att få träffa på historiska karaktärer från Margaretas Hvitfeldts tid, lära dig mer om dans, sång, musik och artilleriet under barocken. Här finns också möjlighet för ponny- och åsneridning och att klappa kaniner.

Det blir även utdelning av Margaretapriset, ett pris som delas ut varje år till en kvinnlig företagare från Tjörn till Margaretas Huitfeldts minne.

Jazzkonsert med Anders Hagbergs Trio

Augusti

Skördemarknad

16-17 september kl. 11-16

Arrangör: Sundsby Vänförening

Seminarier i byggnadsvård

Oktober-november

Mysteriet på Sundsby

Höstlovsaktivitet v. 44

Julmarknad

11-12 november (?)

Tidigare aktiviteter

Här kan du se vad som hänt tidigare under 2016 och 2017.

Årsmöte Sundsby Vänförening

26 mars hade Sundsby vänförening årsmöte

Julmarknad

Den 12-13 november var det julmarknad på Sundsby. Det blev som vanligt succé men många besökare som handlade lokalt hantverk, åkte häst och vagn och träffade tomten m.m

Skördemarknad

Lokala odlare och hantverkare visar och säljer sina produkter bl.a. honung, saft, gele, korv, lammskinn, blommor och hantverk. Roligt för barnen med ponny- och åsneridning, kaniner, höns, naturlekplats, visningsbikupa, grålle, fiskdamm m.m.

Utmärkelse för Årets Ideella Insats gick till Solvieg Persson och Margita Karlsson

Utdelning av årets utmärkelse för Goda insatser för en levande landsbygd gick till Rune och Birgit Carlsson, Tjörns sista mjölkbönder.

Musik på Sundsby – Kammarmusikpärlor

Bori Brezovszky, violin, Sabina Byström och Elisabeth Nilsson, violoncell, Carl Christiansson, piano är spetselever från Hvitfeldska gymnasiet spelade musik från 1600- och 1700-talet, bl.a. Schubert B-dur pianotrio sats 2 andante moderato. Händel/Halvorssen, duo för violin och cello. Beethoven c-moll pianotrio sats 1.

Musik på Sundsby – Jazzkonsert med Isak, Love och Truls

Den 12:e augusti spelade dessa killar jazz på saxofon, bas och gitarr. De bjöd på gungande swinglåtar, lyriska balader och ett antal låtar i modernare stuk.

Margaretadagen

Den 20:e juli firades Margaretadagen på Sundsby och i Valla kyrka med konserter, tal och aktiviteter för barnen. Ann-Sofie Lekander fick årets Margaretapris.

Sett och hört av främmat folk – konsert

Den 1:a juli spelade Rebaroque musikaliska juveler från 1700-talet

Mjörn runt med kajak

Den 2:a juli tog Myggenäs fritidsklubb med ett gäng på en tur med kajak runt Mjörn.

Norges nationaldag

Den 17 maj firades Norges nationaldag traditionsenligt på Sundsby. Axel Falk och Lotta Rossövik var konferencierer och spelade musik, Kulturskolans stråkkvartett och Stenungsunds musikkår uppträdde, kommunstyrelsens ordförande höll tal m.m.

Vårmarknad

Den 14-15 maj var det vårmarknad på Sundsby. Trots kallt och lite ruggigt väder vågade sig flera besökare sig till marknaden där flera lokala hantverk- och matproducenter sålde sina produkter