Frigångarna

image17221

Frigångarna vänder sig i första hand till seniorer som har eller avser att skaffa hund. Syftet med verksamheten är att verka för gemenskap och friskvård för seniorer tillsammans med sina hundar. Verksamheten ska värna om människor, djur och miljö.

Verksamheten startade den 31 augusti 2004 på Tjörns Brukshundsklubb. Ursprungligen kallades sammankomsterna ”Pensionärer med hund”. I december 2005 döptes verksamheten om, efter tävlingsförslag,  till  ”Frigångarna” eftersom våra hundar umgås utan koppel. I oktober 2006 flyttade vi till Sundsby säteri, som ju lämpar sig väl för rekreation och fritidsaktiviteter för både hundägare och hundar.

Frigångarna har ca 100 deltagare. Mellan 30 och 60 deltagare med hundar brukar komma varje tisdag till våra sammankomster på Sundsby säteri. Frigångarna medverkar också i andra aktiviteter som arrangeras av Sundsby Vänförening.

gulhund

dikt2kontaktfrigper2016

Länk till Frigångarnas ordningsregler

Länk till Bortsprungen hund, åtgärder

Länk till Vandrings-PM

Länk till Veterinärbesök

Koppeltvång eller frihet under ansvar

Generellt kan sägas att ju oftare en hund är kopplad desto mer riskerar den att hindras i sin utveckling och desto sämre blir vi hundägare på att kommunicera med våra hundar. På sikt kan koppeltvång (och hundförbud) leda till att allt färre hundar får möjlighet att utveckla sina sociala färdigheter eller lära sig att fungera fritt.

Hämtat ur tidningen Hundsport, Mickie Gustafson

Hundägarens motiv att ha hund

Skriver några rader om hundägarens motiv att ha hund. Det är i första hand frågan om en allsidig aktivitet, psykisk—naturkontakt, social—träffa människor och fysisk—att få motion.

Hälsofaktor: hundens positiva inflytande på familj och barn, på hälsa och sammanhållning.

Känslofaktor: hunden ger värme och kärlek.

Socialt stöd: hunden viktig som sällskap, någon att pyssla om.

Skydd och trygghet: hunden upplevs ge skydd och trygghet.

Naturkontakt: hunden är en brygga till naturen.

Hunden kan i stor utsträckning tillfredsställa de behov som är aktuella hos äldre. Hälsoeffekterna ökar om man är aktiv tillsammans med hunden och om man har en positiv inställning till hunden och den nytta den gör.

Hunden får sin största betydelse i krissituationer och när livssituationen förändras, t.ex. att bli pensionär eller ensamstående.

Ulf Gustavson

Månadens bild:

utflykt till Grevagården 3-4 maj 2017

Galleri Frigångarna

Program

Frigångarna hälsar alla seniorer med hund välkomna till våra träffar på Sundsby. Tänk på, när du kommer som ny, att du anmäler dig till vår inskolningsledare (gul väst), innan du släpper din hund. Helst bör du ha besökt Sundsby med din hund för en promenad innan du kommer första gången till Frigångarna

16/5 Hälsopromenad & föredrag – friskvård med hund

23/5 Hälsopromenad på Sundsby

30/5 Hälsopromenad på Sundsby

6/6   UTGÅR (Nationaldagen)

13/6 Vandring

20/6 Avslutning

Vi träffas på tisdagar

image6761

Vägbeskrivning Från Tjörnbron, håll rakt fram vid trafikljusen, väg 160 i riktning mot Orust. Sväng vänster vid skylt Sundsby säteri/ Kyrkesund. Efter 200 m har du säteriet på höger sida med infart efter byggnaderna. Skylt Frigångarna mitt på långsidan av Magasinet (första byggnaden på vänster sida).

Frigångarnas vårprogram pågår från den sista tisdagen i januari till tisdagen i veckan före midsommar. Höstprogrammet pågår från den sista tisdagen i augusti till tisdagen i veckan före julveckan.

Frigångarna träffas i allmänhet tisdagar kl. 09.30 – 12.00. Den första tisdagen i varje månad vandrar vi på annan plats än på Sundsby. Annan mötesplats för vandringar och studiebesök meddelas på föregående träff och per mejl.

På våra träffar fikar vi och bestämmer kommande aktiviteter. Vi har gästföreläsare som informerar om hundars beteende, foder och områden där hundar kan användas, t.ex. som räddningshundar, ledarhundar mm.

Vi har utvalda Frigångare och faddrar som tar hand om våra nykomlingar och skolar in dessa i flocken.

Såväl under våren som under hösten anordnas föreläsningar för Frigångarna på mötestid i hundars kroppsspråk och beteende. På annan tid anordnas efter önskemål kurser anpassade för Frigångarna.

Frigångarnas hundpsykolog och beteendevetare:

Jenny Marek, telefon 073-5348501

Frigångarnas sponsorer

Agria, Royal Canin, ICA Kvantum i Stenungsund

Frigångarna samarbetar med Medborgarskolan

Vill du att din hund ska få träffa andra hundar på andra tider än när Frigångarna träffas, besök då Hundträffen i Norum. Läs mera med hjälp av följande länk: www.facebook.com/Hundträffen i Norum

begravningsplats för smådjur: Kerstin Björkman 031-546663

Aktiv Hund www.aktivhund.se
Agria Djurförsäkringar  www.agria.se
Band med telefonnummer till hund www.jaktbandet.se
Bosses Hundhjälp www.bosseshundhjalp.se
CAVA hundcenter www.cavahundcenter.se